Kisah Dr. Haron Din Mimpi Jumpa Nabi Muhammad SAW


Kisah Benar Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din Mimpi Bertemu Nabi
by ADMIN on SEPTEMBER 29, 2015




RASULULLAH s.a.w tidak pernah terputus hubungannya dari alam ini sehingga ke hari kiamat.

Seorang tokoh sufi mengatakan makam tertinggi dan kenikmatan puncak seseorang di dunia ialah berjumpa Nabi Muhammad dalam keadaan jaga.

Jika seseorang mimpi berjumpa Nabi Muhammad s.a.w, pasti itu Rasulullah sebenarnya kerana syaitan dan jin tidak boleh menyerupai Baginda.

وَمَنْ رَآنِي في الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فإن الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ في صُورَتِي
Ertinya : Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi) , maka ia sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu) menyerupai gambaranku” ( Riwayat Al-Bukhari, 1/52 ; Muslim, no 2266, 4/1775 )

Dalam hadith yang lain pula disebutkan:



من رَآنِي في الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فإن الشَّيْطَانَ لَا يَتَخَيَّلُ بِي وَرُؤْيَا الْمُؤْمِنِ جُزْءٌ من سِتَّةٍ وَأَرْبَعِينَ جُزْءًا من النُّبُوَّةِ
Ertinya : “Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi), maka ia sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu) menyerupaiku, dan mimpi seorang mukmin adalah satu juzuk dari 46 juzuk dari kenabian” ( Riwayat Al-Bukhari, 6/2568 )

Satu peceritaan dan kisah yang sangat menyentuh hati sekalian pendengar dan penontonnya yang dikongsikan oleh Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din. Ayuh, sama-sama hayatinya. Sollu A’la Nabiy…Sayangi Rasulullah SAW!




0 comment... add one now