KISAH IBU USTAZ KAZIM MENYUSU ADIK BAWAH KAKI PENUMPANG BAS



Tersentuh hati baca kisah pendek yang di kongsikan ustaz kazim Elias di status fb beliau.. pendakwah agama yang semakin terkenal sekarang ni. Di sebalik kejayaan dia hari ni banyak terselit kisah2 sedih yang kita sendiri tak pernah terteka.

Sayu hati bila baca.. Kecik hati bila kenang masyarakat kita waktu kejadian tu yang membiarkan seorang ibu mengendong bayi bersama seorang anak yang waktu tu membawa beg. Sanggup mereka2 waktu tu tengok & biarkan jer seorang wanita mencipta kreativiti yang mensayukan hati untuk berusaha tenangkan anaknya yang sedang lapar & dahaga. Jom kita baca dulu kisah sedih ni sebelum daku mengupas kopek secara rakus nya cerita ni



Kau bayangkan waktu tu mak kau yang berdepan dengan situasi macam tu. Duduk bersila di tepi kaki2 manusia yang padat dalam bas sedangkan mata2 yang sedang duduk & berkemampuan untuk berdiri tak bangun tapi hanya melihat tanpa ada rasa sedikit pun bersalah apa lagi simpati dengan nasib si ibu dengan anak kecil dia tu.

Kita ni (tak merujuk pada sesapa. sapa terasa dia buat).. Jenis kalau tak kena setempek kat batang hidung sendiri memang la tak ambil kisah sangat dengan rasa orang lain, kan?? Tak mustahil ada yang rasa lucu jugak. Cuma zaman tu takde enpon camera & FB bagai.. kalau tak confirm ada yang amik gambar upload dengan caption konon prihatin la sangat padahal ntah2 dia pun sedap2 duduk dok cari point2 menarik untuk snap dengan DSLR gedabak dia untuk kepentingan sendiri. Sapa tahu.. kadang2 manusia ni hanya prihatin pada kata kata bukan perbuatan pun walau dia mampu waktu tu. ye tak??

Jadi.. renung renungkan selamat berfikir dengan kepala otak & akal bukan kepala lutut & tapak kaki. sekian makaseh. Pada calon2 yang bakal bertanding dalam PRU13 tak kira dari parti mana even parti bebas berlambang kunci (Tok Mun) semoga berjaya. Berkempen berpada2 pada ponyokong fanatik.. jangan kerana mengundi 1 hari.. pangkah 1 kertas.. hari2 malaikat catat dosa maki korang.

0 comment... add one now