Nak Kahwin Dengan Orang Kelantan? Ketahui Semua Perkara Ini Dulu..




Mungkin istilah ”tidak ada adat“, ”tiada beradat” , ”tidak mementingkan adat“, ”tidak mengikut adat“, atau seumpamanya itu kurang tepat kerana bagi orang Kelantan, adat itu memang ada dan diutamakan dan yang dikatakan adat itu adalah apa yang telah ditetapkan oleh syarak, baik Al Quran mahupun As Sunnah.


Bak kata orang Minang:


“Adat basandi syarak, syarak basandi kitabullah, syarak mangato adat mamakai”


Ungkapan di atas dikatakan muncul setelah berlakunya krisis pada awal abad ke-19 antara kem tradisionalis Minang yang berpegang erat kepada Hukum Adat khususnya Adat Perpatih dan lain-lain amalan pra-Islamik, dengan kem Tuanku Imam Bonjol,seorang reformis Minang yang mahukan Hukum Islam diletakkan mendahului Hukum Adat di bumi Minang. Apa yang ironik, perselisihan ini berakhir dengan kejatuhan kuasa politik Orang Minang ke tangan Belanda. Satu kisah sejarah yang cukup memberikan pengajaran dan wajar dijadikan renungan bersama.


Dari ungkapan di atas maka lahir pula:


“Biar Mati Anak, Jangan Mati Adat “


Kini menjadi bahan sindiran sinis, kalau mati anak, siapa yang nak bawa adat? oleh ramai pihak, seperti yang saya pernah dengar dari satu lagi yang dibawa oleh Tan Sri S.M. Salim


Oleh yang demikian, dalam hal nikah kahwin pun, Orghae Kelaté sebenarnya sangat mengikut adat, tetapi setakat mana yang disyarakkan oleh Islam sahaja. Mana yang tidak, akan dinyahkan (contoh yang paling jelas adalah Adat Bersanding/Menepung Tawar yang telah dilenyapkan oleh orang Kelantan kerana dikatakan tidak Islamik dan meniru amalan pra-Islamik i.e. Hindu)


Mudah kata, apa yang diungkapkan orang Minang, sebenarnya telah dikotakan oleh orang Kelantan.


Baiklah, yang berikut adalah apa yang saya dapat kumpulkan berkenaan adat nikah kahwin di Kelantan.


Dipersilakan beri maklum balas atau teguran jika apa yang saya faham di sini adalah tidak tepat atau perlukan huraian / penjelasan lebih lanjut :


Adat sebelum nikah :


1) Merisik


Dikatakan tidak berbeza dengan apa yang diamalkan di negeri-negeri lain.


Wakil keluarga si lelaki atau pihak ketiga yang ‘ ditugaskan ‘ oleh pihak lelaki, akan mengadakan lawatan ke rumah keluarga si perempuan.


Sekiranya ”line clear“, adakalanya pihak lelaki akan menghadiahkan sebentuk cincin belah rotan sebagai tanda ”pre-booking”


Seterusnya, acara meminang (booking) akan menyusul.


2) Meminang (Bertunang)


Biasanya orang Kelantan tidak menekankan pertunangan. Kebiasanya mereka ini akan terus berkahwin ataupun bertunang hari ini, esok kahwin. Sebab tak baik simpan lama-lama


Tetapi bukan bermakna tiada atau ianya sesuatu yang asing. Bahkan sekarang, saya lihat makin ramai yang nak bertunang dahulu, malah semakin gah, lengkap dengan hiasan ala ala pelamin.


Yang pasti, majoriti majlis pertunangan di Kelantan adalah biasa-biasa sahaja, dan yang boleh dikatakan noteworthy adalah pada hadiah pertunangan di mana orang Kelantan lebih mengutamakan barangan berbanding pemberian makanan yang diamalkan di sesetengah negeri-negeri lain khususnya di sebelah Utara.


3) Pernikahan


Bagi orang Kelantan, hantaran akan diangkat dalam akad nikah bersekali dengan mas kahwin yang telah ditetapkan nilainya mengikut negeri.


Hantaran bagi orang Kelantan adalah hak milik si pengantin perempuan dan tidak boleh disentuh sama sekali sebagai “Belanja Kahwin” melainkan mendapat persetujuan si pengantin perempuan.


Pendek kata, ”belanja kahwin” lain cerita.
Adat selepas nikah :


Adalah menjadi kebiasaan di Kelantan, bagi perbelanjaan baekwoh (belanja kahwin) di pihak pengantin perempuan tidak ditanggung sepenuhnya (atau kesemuanya) oleh pihak pengantin lelaki.


Tiada ketetapan seperti yang biasa diamalkan di luar Kelantan di mana pihak lelaki semestinya menanggung kenduri di sebelah pengantin perempuan tetapi sebaliknya tidak berlaku bagi kenduri sebelah pengantin lelaki.


Sebaliknya ”Belanja Kahwin: di Kelantan di ”cover” dengan tatacara berikut :


1) Mengaellae / Ngaellae


Tetamu datang dengan membawa duit hadiah atau duit ngaellae, kata orang Kelantan) dengan menghulurkan terus kepada ibu atau bapa pengantin.


Jumlah yang rasmi tidak ditetapkan tetapi pemberian antara RM10 sehingga RM50 adalah paling biasa diamalkan. Bawah daripada jumlah biasa tersebut, biasanya orang malu nak hulur atau tak akan hulur.


Niat ngaellae ini dapat diketahui dengan terang dan jelas melalui perkataan “Walimatul Urus” atau “Majlis Perkahwinan” pada kad jemputan.


2) Ngaellae Baessae


Bisan saling memberikan duit belanja kahwin berdasarkan jumlah kepala tetamu yang pihak masing-masing ingin jemput.


Contohnya, majlis kahwin diadakan di pihak lelaki, ibu bapa pihak perempuan mahu menjemput 100 orang dari kalangan kenalannya ke majlis pihak lelaki itu, atas kos RM15 sekepala. Maka, dia akan beri RM1,500 belanja kahwin kepada pihak lelaki atas namangellae baessae.


Dalam erti kata mudah, masing-masing saling menanggung kos majlis kahwin di kedua-dua belah pihak.


3) Majlis Kesyukuran


Tetamu dijemput datang untuk dijamu dan diraikan sahaja.


Duit ngaellae tidak diharapkan bahkan adakalanya menjadi ”taboo” jika dihulur. Sekiranya terhulur juga, tuan rumah akan menolak dengan sopan, dengan ayat seperti,


Tiada ketetapan siapa yang perlu menanggung kos majlis. Biasanya ditanggung oleh ibu bapa (jika kaya raya) atau pengantin atau kedua-dua, hanya di pihak yang ingin mengadakan majlis. Mudah kata, pihak lelaki tanggung sendiri majlis di pihak lelaki, dan begitulah sebaliknya di pihak perempuan (jika dia mahu adakan kesyukuran dan bukanngaellae).


Namun demikian, adalah sopan jika tetamu datang dengan membawa hadiah berupa barangan kepada pengantin dan bukannya berlenggang dengan tangan kosong. Kalau di kampung-kampung, adalah menjadi kebiasaan untuk menghadiahkan gula, susu pekat manis atau beras segantang.


Niat ”kesyukuran” ini dapat dibaca dari perkataan ”Majlis Kesyukuran” yang tertera pada kad jemputan.


Saya dapati trend Majlis Kesyukuran semakin popular di Kelantan pada masa sekarang, tidak kira di pihak lelaki mahupun perempuan.


4) Ngennar


Terbitan dari perkataan ”memperkenal“.


Keluarga pengantin akan mengumumkan, semasa majlis kenduri berlangsung, kepada sekalian tetamu untuk masuk bertemu, bersua muka dan berkenalan dengan pengantin.


Semasa masing-masing bersalam dengan pengantin, sampul berisi wang akan diselitkan ke tangan pengantin, dan wang tersebut adalah bagi maksud perbelanjaan kenduri kahwin berkenaan dan biasanya bukan bagi simpanan peribadi pengantin.
Kesimpulan


Adat perkahwinan orang Kelantan boleh disimpulkan :


1) Demi memudahkan


Mengutamakan kelancaran proses nikah kahwin itu sendiri dengan niat bagi memudahkan dan menggalakkan orang bernikah kahwin selain turut bertujuan menjaga hubungan antara pihak keluarga lelaki dan pihak keluarga perempuan.


2) Bukan untuk dijual


Tidak mahu mewujudkan sangkaan ”jual mahal” atau ”jual anak“. Bagi orang Kelantan, kedua-dua pihak dilihat perlu saling berkorban, yakni saling rugi dan saling untung, demi ‘mendirikan masjid‘.


3) ”Awae, carghi orghae Kelate lah!“


Peningkatan orang Kelantan yang berkahwin dengan orang luar menyebabkan berlakunya pertembungan budaya yang tidak kurang malah sering juga mencetuskan keresahan di pihak Orghae Kelaté, khususnya bagi kaum lelaki, sehingga menyebabkan ayat berikut menjadi semakin popular di kalangan ibu bapa di Kelantan pada masa kini.


Diulangi, apa yang saya nyatakan di sini hanyalah dari tinjauan, pemantauan dan temubual sendiri sahaja.


Sumber : Kai-epy-serizawa

0 comment... add one now