Pengalaman SERAM di RnR Lebuhraya Utara-Selatan.. SEBARKAN AGAR SEMUA DAPAT BERHATI HATI







Tahun : 1990an
Tempat : highway area ke utara
Mangsa : arwah pakcik member aku
Suspect : tak diketahui...

Salam buat warga CG semua,

Ape yang aku taipkan kat sini untuk kali ni adalah sumber yang aku dapat dari member aku sendiri. Kejadian ni berlaku kepada arwah pakciknye sendiri dan diceritakan semula oleh isteri si arwah.

Member aku ni asal dari Penang (seberang Prai) sebenarnye tapi ramai ahli keluarga,sedara mara dia berhijrah luar dari Penang dan member aku ni sendiri berhijrah ke Melaka pasal ikut abah dia yang bertugas di Penjara Melaka.

Kejadian ni berlaku pada masa cuti sekolah dan ketika itu arwah,isteri & sorang anak (masih bayi masa tu) join sedara2 yang lain untuk menghadiri satu majlis perkahwinan di Penang. Info yang aku dapat,ada 3 buah kereta termasuk kereta arwah ni yang ikut dalam konvoi tu.

Perjalanan dorang bermula dari Melaka kemudian singgah di Kuala Selangor untuk mengambil 2 org lagi sedara yg tinggal di situ. Memandangkan perjalanan bermula agak lewat,jadik dah tentu lah dorang akan lalu kat highway pd waktu malam kan.

Perjalanan mereka pada mula memang tiada masalah hinggalah salah sebuah dari keta dorang memberi isyarat untuk berhenti makan di RnR yg biasa terdapat di highway. Ketika itu,dorang ni baru je melepasi RnR tapah. Dan... pada ketika itu jugak,arwah ada suarakan pada isterinya "Jauh lagi lah nampaknye kalau nak brenti makan. Mana ada lagi RnR lepas ni", kata arwah. "Takpelah bang,jap lagi kita boleh brenti kat hentian tepi je. Bukan nak makan berat2 pun. Takat makan buah pun jadik la",jawab isteri (makcik member aku). "Mmm... ikutlah",jawab arwah pulak.

Perjalanan diteruskan hinggalah dorang ternampak sebuah RnR yang besar dan ramai orang. 2 buah keta yang kat depan terus masuk ke susur RnR tu untuk brenti makan & rehat. Tapi masa tu arwah agak teragak2 untuk ikut sekali sebab maybe masa tu dia tak lapar dan dia rasa agak pelik sket dgn keadaan RnR tu tapi memandangkan 2 buah keta yg lain dah menuju ke parking keta,nak tak nak arwah pun brentikan keta.

"Awak nanti jangan makan tau. Minum je takpe",kata arwah pada isterinye. "Eh,kenapa plak bang.",kerut dahi isterinye bertanya. "Alah,ikut jelah. Nanti abg bagitau sebabnye",jawab arwah.

Driver & penumpang2 dalam 2 buah keta yg lain memang duduk makan kat situ tanpa ada musykil ape2. Dorang tak duduk lama kat situ bila kenangkan perjalanan yg masih jauh. Adalah agak2 1/2 jam dorang bertapa kat situ dan kemudian masing2 sambung balik perjalanan menuju ke utara.

"Hah,kenapa abang tak bagi saya makan tadi?",tanya makcik member aku. "Eh,awak ni. Tak perasan ke tadi? Dalam ramai2 orang kat RnR tu,ada awak perasan keta lain kat RnR tu selain keta kita 3 buah. Logik ke,orang ramai tapi takde keta ke,bas ke,motor ke. Pastu,pakaian orang2 kat situ selain dari kita semuanye seakan2 sama kan. Lagi satu,perasan tak pelayan kat RnR tu terutamanye pompuan,semua muka dorang hampir sama. Tak pelik ke tu?",terang arwah pada isterinye...

Masa ni barulah makcik member aku ni perasan. Patutlah,awal2 lagi arwah macam teragak2 nak brenti kat RnR tu. 2 buah keta lagi dah laju di depan meninggalkan dorang 3 beranak ni. "Betul lah bang. Baru saya perasan",sambung sang isteri. "Hah,lagi satu. Kalau awak sempat paling lepas kita kuar dari RnR tu,awak leh nampak tempat tu gaung sebenarnye. tengok je lah sekarang,kita kat bukit kan?",jawab arwah plak.

Meremang bulu roma makcik member aku masa tu bila dengar penjelasan dari arwah suami dia. 2 buah keta kat depan terus je pecut,maybe nak cepat sampai gamaknye sedangkan arwah tetap dengan pemanduannye yg agak perlahan masa tu (dalam 100km/j).

Tiba-tiba......................

Tiba-tiba..... dengan tak memasal,enjin keta arwah mati. Masa tu keta tu hampir menghala ke terowong tol Jelapang. "Allahuakbar,kenapa lak keta ni?",arwah merungut kecil. Isterinya nampak gelabah masa tu sebab 2 buah keta yang lain dah jauh ke depan.

"Awak tunggu je dalam keta. Jangan keluar kemana2. Saya nak tengok ape yg tak kena ngan enjin keta ni",arwah mengarah isterinya. "Abang jangan lama2 tau",jawab isteri yang mula rasa tak sedap hati. "Yelah....yelah.... awak duduk je dalam keta",kata arwah lagi sambil membuka pintu keta.

Bonet depan dibuka,arwah cuba check untuk tau ape masalah pada enjin keta dia. "Awak tunggu jap,saya nak pegi carik air. Radiator dah kering airnye ni",laung arwah pada isteri yg duduk dalam keta. "Nak cari air kat mana bang?. Ni kawasan bukit ni",jawab sang isteri. "Alah,pandai2lah abang nanti",jawab arwah sambil memegang botol kosong yg diambik dari bonet belakang.

Makcik member aku kata,masa tu memang takde keta yg lalu. Sesekali adalah lori treler yang lalu. Takkan nak tahan kan. Kalau tahan pun,tak mungkin lori treler akan brenti sebab takut menggelungsur ke bawah bukit.

Agak lama jugak makcik member aku ni tunggu husband dia. Tiba-tiba................... "Bam!!Bam!!" "Mak!!",jerit sang isteri pasal terlalu terperanjat bila dengar ada bunyik yang kuat di atas bumbung keta seolah2 bunyik buah kelapa jatuh... Anaknye yang kecik turut menangis terperanjat....

Makcik member aku ni mula gelabah. Untungnye,handphone arwah husband dia ditingglkan atas dashboard. Dia capai henpon tu dan call salah sorang sedaranya yang dah jauh di depan. "Halo,korang kat mana tu",sang isteri mula bersuara. "Kitorang baru lepas terowong ni",jawab suara dalam henpon tu. "Macam ni,keta abang rosak tepi jalan ni. Abang plak pegi carik air. Katanye radiator kering. Akak nak buat ape sekarang ni. Ada benda hempap atas bumbung keta tadi ni. Akak takut la",jawab sang isteri lagi.

"Akak jangan kuar keta. Tunggu je dalam keta. Nanti kitorang tepon peronda. Tunggu tau,jangan kuar keta",jawab suara dalam henpon lagi. "Ok2...",jawab sang isteri.

15 minit kemudian,peronda lebuh raya ngan polis sampai. "Tenang sikit hati",kata makcik member aku masa tu. "Puan ok ke? Kenapa brenti tepi jalan ni? Keta rosak ke?",tanye sorang peronda polis. "Keta ni tiba2 mati tadi. Suami saya tengah pegi carik air. Dia kata radiator kering. Pastu tadi saya dengar ada bunyik yang jatuh atas bumbung keta ni. Ada ape2 ke akat atas bumbung ni encik?",soal sang isteri.

"Takde ape2 pun puan. Takpela,puan boleh kuar dari keta sekarang. Nanti kitorang tolong carik suami puan",jawab peronda polis tu plak. "Baiklah. Mintak tolong ye encik,carikan suami saya. Tadi dia pegi ke arah gaung tu tadi. Cari anak sungai agaknye",kata sang isteri lagi.

Gerakan mencari arwah bermula. Masa tu kata makcik member aku ni,peronda tu cuma ada 4 orang aje (2 peronda lebuh raya,2 lagi peronda polis). Agak dah setengah jam mencari tak jumpa,peronda2 tu berpatah balik ke arah keta dorang.

"Takde lah puan. Tapi puan jangan risau,saya akan buat laporan pada ibu pejabat",kata peronda polis. Sambil2 tu,peronda lebuh raya masih lagi cuba mencari di sekitar keta plak.

"Cuba bukak bonet belakang keta ni",arah salah sorang peronda lebuh raya tu. "Papp..." Bonet terbuka. "Encik,mari sini kejap",peronda tu memanggil salah sorang peronda polis tu. "Hah,ada ape ni?",tanye polis tu. "Ini encik",peronda lebuh raya tu menunjukkan sesuatu didalam bonet keta. Polis tu cuma mengangguk kepala je,kemudian berjalan ke arah makcik member aku yg tengah tunggu kat keta peronda tu.

"Puan,banyakkan bersabar ye. Suami puan disahkan tiada lagi",kata polis tu. "Apa??!!!",airmata sang isteri mula meleleh dan kemudiannye terus dia meraung tanda faham ape yg disampaikan oleh polis tu.

Kemudian,sebuah trak polis & lori tunda sampai utk settlekan masalah tu. Melalui polis tu, kepala arwah hampir putus dan hanya tinggal secebis daging sebesar jari untuk memisahkan kepala ngan badan. Kenduri kawen yg dorang patut hadir disatukan sekali ngan kenduri arwah. Dan sampai sekarang makcik member aku tu tak tau punca kematian/ape yg membunuh arwah suami dia. Cuma yg pelik,macam mana plak jenazah arwah boleh ada dalam bonet keta sedangkan selama dia duduk dalam keta tu,takde plak bunyik bonet dibuka atau ditutup....

Bila aku dengar cite ni dari kawan aku,rasanye misteri ni tak jauh beza ngan kejadian yang terjadik kat Karak kan.... minta maaf pasal cara penyampaian aku agak kucar kacir..






0 comment... add one now