Nabi shalallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Perjanjian di antara kita orang Islam dan orang kafir ialah solat dan sesiapa meninggalkan solat sesungguhnya dia telah menjadi seorang kafir. (HR al-Tirmidzi) ... mahukah anda menjadi seorang KAFIR?? SEBARKAN SEBELUM TERLAMBAT!!!!


CARA QADA SOLAT YANG TERTINGGAL .. 1 SHARE MUNGKIN DAPAT MENGINSAFKAN BERIBU INSAN YANG TIDAK TAHU TENTANG INI.. KONGSIKAN SAHABAT..




Sebagai seseorang Muslim kita semua paham bahawa solat itu adalah kewajipan yang Allah suruh seperti mana yang ada didalam rukun Islam yang ke2. Selama kita hidup pernah tidak kita tinggal solat?

Kita manusia akhir jaman yang lemah imannya, sering kali lupa dalam kewajiban yang Allah suruh. Mungkin kita yaitu dalam golongan orang yang pernah tinggal solat baik sengaja maupun tidak sengaja. Sekarang rasa menyesal itu mungkin mula dirasai oleh kita semuanya dikarenakan dahulunya j4hil mengenai agama serta sering tinggal solat walaupun sudah b4ligh dulu..





Alhamdulillah hari ini Allah masihlah lagi hidupkan kita, mungkin Dia tahu banyak dosa kita serta mahu memberi ruangan pada kita untuk bertaubat. Selagi ajal belum tiba eloklah kita semuanya qada solat kita yang kita tinggal dulu. Puasa yang ditinggalkan kena ganti, hutang dengan manusia juga kita kena bayar inikan hutang kita dengan Allah. Ok, apa yang harus kita kenal mengenai cara atau seperti mana mahu qada’ solat?


Ada pendapat yang menyampaikan cuma perlu qada solat yang ditinggalkan kerana tidak sengaja terlupa atau tertidur serta tidak perlu qada solat yang berniat ditinggalkan. Misalnya sembahyang yang ditinggalkan dengan sengaja kerana lupa semasa “muda-muda dulu”.

Mereka menyampaikan cukup hanya istighfar serta bertaubat sahaja. Sesungguhnya pendapat ini tidak tepat kerana Rasulullah s. a. w. sendiri menqada solat yang ditinggalkan walaupun Baginda tidak tertidur atau terlupa.


Tidak ada qada dalam solat bukan punya maksud tidak perlu qada namun tidak perlu sebut pengucapan qadha semasa niat. Qadha adalah lakukan suatu hal beribadah diluar waktunya serta tunai adalah lakukan suatu hal beribadah didalam waktunya. Dengan cara mudahnya tunai “waktu Allah”, qadha “waktu kita”


Dari ‘Aisyah r. a tuturnya : ”Apabila Rasulullah s. a. w. lupa solat malam, misalnya kerana tertidur dsb, jadi baginda menggantinya pada siang hari dua belas rakaat. ” (Muslim)




Cara niat Qada untuk solat fardu lima waktu pula adalah :




1. Solat Maghrib :
“Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”


2. Solat Isyak :
“Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”


3. Solat Subuh :
“Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”


4. Solat Zuhur :
“Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”


5. Solat Asar :
“Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala


Ada orang bertanya : Bila kita tertinggal solat (sengaja serta tidak sengaja) mulai sejak akh!l baligh hingga saat ini (20-an ; banyak waktu), perlukah di qada semuanya jumlah solat yang ketinggalan itu atau cukup hanya lakukan solat taubat?


Jawabnya, Harus qada solat yang sudah tertinggal. Di sini ada dua langkah untuk qada, pertama bila seorang yang tahu sejumlah mana dia sudah tinggalkan solat fardhunya, jadi qadakanlah mengikut bilangan yang sudah ditinggalkannya.


Cara ke-2 yaitu untuk yang tidak tahu dengan cara detail berapakah banyak yang sudah ditinggalkannya, yaitu sejak ak!l b4ligh, buatlah anggaran berapakah banyak solat yang butuh diqada serta berhentilah bila telah yakin solat itu telah diqada kesemuanya. Langkah yang paling baik yaitu selepas usai solat fardhu kerjakan solat qada, buat berterusan demikian moga-moga di terima Allah.


Diluar itu ada pula orang ajukan pertanyaan, bila ditakdirkan meninggal sebelumnya pernah mengqada semuanya solat itu (namun sudah buat solat taubat) bagaimana?


Masalah bila meninggal sebelumnya pernah mengqada kesemua solat itu, semua tergantung pada Allah, akan tetapi bila kita sudah benar2 insaf serta niat untuk qada kesemua solat serta sudah lakukan solat taubat dengan bersungguh-sungguh serta mengikuti semua perintah Allah, insyaAllah akan diampuni dosa-dosanya.

Untuk pengetahuan semuanya, qada solat fardhu bisa dikerjakan pada bebrapa bila masa sah4ja tidak ada waktu larangan padanya. Mudah-mudahan perk0ngsian ini bermanfaat pada semuanya dalam memperoleh pengampunan dari pada Allah SWT.


Wallahualam...

0 comment... add one now