SAMBUNGAN: Jawapan Yang Kita Perlu Beri Jika Ditanya 5 Soalan Oleh Missionaries Yang Nak MURTADKAN Kita! SEBARKAN BIAR SEMUA BERSEDIA!!! - Dr Zakir Naik

loading...

SAMBUNGAN: Jawapan Yang Kita Perlu Beri Jika Ditanya 5 Soalan Oleh Missionaries Yang Nak MURTADKAN Kita! SEBARKAN BIAR SEMUA BERSEDIA!!! - Dr Zakir Naik


Artikel ini adalah sambungan artikel 5 Soalan Missioanaries untuk Murtadkan Umat ISLAM: 

http://www.tambahcheese.com/2017/04/dr-zakir-naik-5-pertanyaan-missionaries.html 


Di antara cara untuk memesongkan aqidah, hingga ke tahap murtad, mubaligh akan menggunakan sejumlah soalan. Dr Zakir Naik mendedahkan lima soalan utama yang biasa dipakai para mubaligh.Berikut ini soalan tersebut dan jawapannya:

Soalan pertama

"Apa itu diterangkan dalam Al-Quran bahawa Injil adalah perkataan Allah?"


Selalunya umat Islam yang meminta supaya akan segera menjawab, "Ya, disebut"


"Maka mengapa pula anda tidak ikut Injil?"


Jawapan kepada soalan pertama



Al Quran pula mengatakan Injil adalah Kitab Taurat Tuhan dan Kitab Allah.Al Quran justifikasi kedua-duanya, seperti yang dinyatakan dalam Surat Ali Imran, ayat 3.


نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ

"Dia merendahkan Kitab (Al-Quran) kepadamu malah;mewajarkan buku yang telah telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan Taurat dan Injil "(jam.Ali Imran: 3)


Jadi, Injil Al-Quran wajar sebagai buku yang telah telah diturunkan terdahulu.Tidak yang perlu diikuti, sebagai undang-undang juga dibenarkan sebagai sebuah Kitab yang telah diturunkan sebelum tetapi tidak untuk diikuti.


Sepatutnya, orang-orang yang beriman kepada Taurat dan Injil, mereka mengikut Al-Quran sebagai orang-orang yang berpegang kepada sesuatu yang akan mengikuti kemas kinian terbaru dari mana-mana.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آَمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا

"Hai orang-orang yang telah diberikan Kitab, berimanlah anda untuk apa kami telah menurunkan (Al Quran) yang melaraskan buku anda..."(JAM.Untuk Nisa ': 47)


Di samping itu, dalam Al-Quran yang wajar adalah Injil asli.Injil pada hari-hari Nabi Isa sebelum ia adalah dipinda oleh peniru.Adapun sekarang, Injil telah ditukar beberapa kali, sebagai contoh pada Majlis Nicea pada 325 Masihi pada tahun 1881 dikeluarkan Injil daripada dalam versi King James (KJV) yang mengubah beberapa perkara yang dianggap bercanggah.Ia dilancarkan dalam versi semakan Standard 1952 (RSV) berdasarkan penemuan beberapa kecacatan dalam KJV.

Soalan kedua


"Berapa banyak nama Nabi anda (Muhammad sallallaahu ' alaihi wasallam) disebut dalam Al-Quran?"


Umat Islam yang tahu akan menjawab, "lima kali.Empat kali dengan nama Muhammad dan satu lagi dengan nama Ahmad"


"Berapa banyak nama Isa Al-masih (Isa peace salam) disebut dalam Al-Quran?"


Orang Islam yang tidak tahu, akan diberitahu oleh pendakwah belajar Al-Quran.Bahawa Isa disebut 25 kali.


"Mana satu yang lebih besar, Muhammad disebut lima kali atau Isa disebut 25 kali dalam Al-Quran?" soalan mubaligh yang seterusnya.

Jawapan atas soalan Kedua

Nabi Isa 'alaihis salam memang disebutkan dalam Al Quran lebih banyak daripada Nabi Muhammad shallallahu' alaihi wasallam.Namun, penyebutan yang lebih banyak itu tidak menunjukkan siapa yang lebih besar atau lebih agung.


Nabi Musa, bahkan disebutkan lebih banyak lagi.Nama Nabi Musa disebutkan sebanyak 124 kali dalam Al Quran.Di Surat Al Baqarah 13 kali, di Surat Ali Imran 1 kali, di Surat An Nisa '2 kali, di Surat Al Maidah 3 kali, di Surat Al An'am 2 kali, di Surat Al A'raf 18 kali, di Surat Yusuf 7 kali, di Surat Hud 3 kali, di Surat Ibrahim 3 kali, di Surat Al Isra '2 kali, di Surat Al Kahfi 2 kali, di Surat Maryam 1 kali, di Surat Thaha 16 kali, di Surat AL Anbiya' 1 kali, di Surat Al Hajj 1 kali, di Surat Al Mu'minun 2 kali, di Surat Asy Syu'ara '8 kali, di Surat An Naml 3 kali, di Surat Al Qashash 17 kali, di Surat AL Ankabut 1 kali, di Surat As Sajdah 1 kali, di Surat Al Ahzab 1 kali, di Surat Ash Shafat 2 kali, di Surat Ghafir 5 kali, di Surat Fushilat 1 kali, di Surat Az Zukhruf 1 kali, di Surat AL Ahqaf 2 kali, di Surat Adz Dzariyat 1 kali , di Surat An Najm 1 kali, di Surat Ash Shaf 1 kali, dan di Surat An Naziat 1 kali.


Nah, jika kerana disebutkan lebih banyak dalam Al Quran kemudian automatik lebih agung, sama ada orang-orang Nasrani mau mengakui bahawa Nabi Musa lebih agung daripada Nabi Isa?


Bahkan, jika kerana disebutkan lebih banyak dalam Al Quran kemudian dianggap menjadi Tuhan, apakah orang-orang Nasrani mau mengakui bahawa Musa adalah Tuhan?


Satu hal lagi, Al Quran hampir selalu menyebut Nabi Isa lengkap dengan bin Maryam.Hanya 4 kali nama Nabi Isa disebut sendirian tanpa bin Maryam iaitu pada Surat Ali Imran ayat 52, Ali Imran ayat 55, Ali Imran ayat 59, dan Az Zukhruf ayat 63. Selebihnya selalu disebut Isa bin Maryam.Untuk menegaskan bahawa Isa adalah anak Maryam, bukan anak Tuhan sebagaimana tuntutan kaum Nasrani.

Pertanyaan Ketiga

"Apakah Nabi Muhammad punya ayah dan ibu?"


"Ya"


"Apakah Isa (Yesus) dilahirkan kepada ibu dan ayah?"


"Yesus telah mak, tapi tak ada bapa"


"Yang besar, orang-orang yang lahir dengan cara yang biasa dengan ibu dan ayah atau yang dilahirkan tanpa seorang ayah?"

Jawapan atas Soalan Ketiga

Nabi Isa memang tidak mempunyai ayah.Namun, bukan bererti lebih hebat daripada Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.Apalagi jika kemudian dijadikan tuhan, sama sekali keliru.


Sekarang saya tanya, mana yang lebih hebat, Isa yang lahir tanpa ayah atau Adam yang tanpa ayah dan tanpa ibu?Jika Isa lahir tanpa ayah kemudian dijadikan tuhan, seharusnya Adam lebih berhak untuk dijadikan tuhan kerana tidak mempunyai ayah dan tidak mempunyai ibu.


Al Quran menjelaskan penciptaan Isa dan Adam sebagai berikut:


إن مثل عيسى عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون

"Sesungguhnya perbandingan (kejadian Isa di sisi Allah adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah kemudian Allah berfirman kepadanya : "Jadilah" (seoang manusia), maka jadilah ia "(QS. Ali Imran: 59)


Karena lahir tanpa ayah, orang Kristian juga menyebut Isa anak Tuhan. Dalam Yohanes 6: 67-69, Yesus dipanggil anak tuhan oleh Petrus. Karena dipanggil anak tuhan, lantas dituhankan. Padahal ada banyak orang yang disebut "anak Tuhan" dalam Injil. Adam adalah anak Tuhan, Efraim adalah anak Tuhan, Uzair adalah anak Tuhan. Semua orang yang dituntun Tuhan adalah anak-anak Tuhan. Jadi anak Tuhan adalah Perkataan yang digunakan dalam Injil yang ertinya seseorang yang mengikuti ajaran Tuhan.


Jika orang Kristian masih berdegil menjadikan Isa sebagai Tuhan, carilah di Injil pernyataan Yesus yang mengatakan "Akulah Tuhan" atau "Sembahlah aku." Niscaya tidak akan pernah bertemu.

Soalan keempat

"Adakah Nabi Muhammad mempunyai mukjizat yang?"


"Ya"


"Adakah Nabi Muhammad dapat menghidupkan kembali orang mati?"


"Tidak" (seperti dalam Al-Quran dan Hadith bahawa keajaiban tidak akan disebut)


"Sama ada Isa boleh menghidupkan kembali orang mati?"


"Ya" (salah satu mukjizat-mukjizat Nabi Isa, dengan izin Allah, dapat menghidupkan kembali orang mati)


"Yang lebih baik, tidak boleh memulihkan mati atau yang boleh menghidupkan kembali orang mati?"

Jawapan kepada empat

Salah satu mukjizat-mukjizat Nabi Isa alaihis salam adalah untuk menghidupkan semula orang mati.Seperti Firman Allah:


وَرَسُولًا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآَيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

"Dan (sebagai) seorang Rasul kepada Bani Israil (beliau berkata Isa)," Aku datang kepadamu dengan tanda (mukjizat) dari Tuhan kamu, yang saya buat untuk anda (sesuatu) daripada tanah yang dibentuk seperti burung, maka saya meniup ia, maka ia menjadi seekor burung dengan cuti di Allâh.Dan aku menyembuhkan orang buta sejak lahir dan orang-orang yang gila babi.Dan saya menghidupkan semula orang mati dengan izin Allah, dan saya diajar kepada kamu apa yang anda makan dan apa yang kamu simpan di rumah kamu.Sesungguhnya dalam hal ini terdapat suatu tanda (kebenaran saya) kepada kamu, jika kamu orang yang beriman."(JAM.Ali Imran: 49)


Tetapi ingat, yang pulih mati adalah Tuhan.Nabi Isa mengakuinya sendiri.

Begitu juga, dalam Injil, Isa diiktiraf itu menghidupkan semula orang mati adalah Allah.Pihak dirinya.


Sahabat saya, Lazarus meninggal dunia, maka kembalikanlah dia semangat Tuhan ".Allah membenarkan solat dan berkata, "bertanya, dan tiba-tiba, anda akan mendapat apa yang anda diminta."Apabila Isa dipanggil Lazarus supaya keluar kepadanya, beliau berkata, "bapa, saya mengucapkan terima kasih kepada anda, kerana anda telah mendengar saya.Saya tahu bahawa anda sentiasa mendengar kepada saya "(John 11:41-42)


Kemudian besar mukjizat Nabi Isa oleh mukjizat-mukjizat Nabi Muhammad?Jika dikatakan yang matinya, serta peredaran mati ialah keajaiban teragung Nabi Isa, ia ternyata bahawa dalam Injil yang disebut terdapat lima orang yang boleh menghidupkan kembali orang mati.Di samping itu Nabi Isa (Yesus), mereka adalah Nabi Ilyas (Elia), Nabi Ilyasa (menjaga), Ezekiel (Nabi di antara Nabi-Nabi Israel menurut Injil), dan Peter.


Jika jadi, mereka semua juga dianggap Tuhan kerana menurut Injil boleh menghidupkan kembali orang mati?Benar-benar lucu.


Baiklah, berbeza dengan para Nabi terdahulu yang mukjizatnya kadang-kadang menyerupai Nabi-Nabi lain, Nabi Muhammad mempunyai mukjizat dan terbesar ialah Al-Quran.Jika keajaiban-keajaiban yang lain untuk tidak dilihat lagi menandakan, Al Quran kekal di situ sehingga hari kiamat.


Dan Al-Quran sendiri mencabar sesiapa sahaja di dunia ini untuk outmatch, dan sehingga kini, tiada siapa boleh menerima cabaran ini.

وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ . فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ

"Jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang al-Qur'ân yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surat (saja) yang semisal al-Qur'ân itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allâh, jika kamu orang- orang yang benar.Maka jika kamu tidak dapat membuat (nya), dan pasti kamu tidak akan dapat membuat (nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, (neraka itu) telah disediakan bagi orang-orang kafir. "(QS. Al-Baqarah : 23-24)

Soalan kelima

"Adakah anda Nabi Muhammad kini fizikal mati atau hidup?"


"Mati"


"Adakah Yesus (Isa) telah kini meninggal atau masih hidup?"


"Masih hidup"


"Yang itu lebih hebat, mati atau masih hidup sampai sekarang?"

Jawapan atas Soalan Kelima

Soalan ini justru akan meruntuhkan doktrin terbesar Kristian.


Dalam Al Quran memang dinyatakan bahawa Nabi Isa 'alaihis salam tidak disalib.Yang disalib adalah orang yang diserupakan dengan Nabi Isa.


وقولهم إنا قتلنا المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وما قتلوه وما صلبوه ولكن شبه لهم وإن الذين اختلفوا فيه لفي شك منه ما لهم به من علم إلا اتباع الظن وما قتلوه يقينا



Dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya Kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam , Rasul Allah ", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka.Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu.Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa.(QS. An Nisa ': 157)


Jika orang Kristian mengatakan Yesus masih hidup, bermakna yang disalib bukan Yesus.Sama seperti firman Allah dalam Al Quran tersebut.Namun jika Yesus tidak mati disalib, tidak ada konsep penebusan dosa sebagaimana yang dijadikan pijakan gereja pada masa ini.


Jadi anda percaya yang mana?Isa masih hidup kerana tidak disalib atau Isa mati disalib?Anda pasti akan bingung sendiri.


Adapun pertanyaan siapa yang lebih hebat, orang yang meninggal dunia atau orang yang masih hidup, bukanlah soalan yang tepat.Anda masih hidup, Nabi Musa telah meninggal dunia.Siapa yang lebih hebat?


Khusus untuk Nabi Isa yang diangkat Allah dan nanti akan diturunkan menjelang hari kiamat, itu bukanlah kehebatan Nabi Isa atas Nabi Muhammad namun semata-mata atas kehendak Allah dalam rangka menegaskan kesalahan orang-orang yang menganggapnya sebagai Tuhan.

يْسَ بَيْنِى وَبَيْنَهُ نَبِىٌّ – يَعْنِى عِيسَى – وَإِنَّهُ نَازِلٌ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَاعْرِفُوهُ رَجُلٌ مَرْبُوعٌ إِلَى الْحُمْرَةِ وَالْبَيَاضِ بَيْنَ مُمَصَّرَتَيْنِ كَأَنَّ رَأْسَهُ يَقْطُرُ وَإِنْ لَمْ يُصِبْهُ بَلَلٌ فَيُقَاتِلُ النَّاسَ عَلَى الإِسْلاَمِ فَيَدُقُّ الصَّلِيبَ وَيَقْتُلُ الْخِنْزِيرَ وَيَضَعُ الْجِزْيَةَ

"Terdapat tiada Nabi (hidup) antara masaku dan Isa.Malah, pada masa akan datang beliau akan jatuh, jika anda melihatnya maka mengiktiraf.Beliau adalah seorang lelaki yang sederhana (tidak tinggi dan tidak sangat pendek) merah berkulit, whitish, dia memakai antara dua fabrik sedikit kekuningan.Sebagai kepala rambut dia menitis walaupun tidak basah.Dia akan melawan manusia sehingga mereka masuk ke dalam Islam, beliau akan menghancurkan salib, membunuh babi dan menghapuskan daripada Jizya "(Riwayat Imam Abu Daud; Lihat juga Saheeh)
Loading...
loading...

0 Response to "SAMBUNGAN: Jawapan Yang Kita Perlu Beri Jika Ditanya 5 Soalan Oleh Missionaries Yang Nak MURTADKAN Kita! SEBARKAN BIAR SEMUA BERSEDIA!!! - Dr Zakir Naik"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close